قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت سینما «دیاموند»؛ الماس سینمایی کشور بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود
سرخط خبرها

غلبه نگاه‌ درآمدی بخش زیادی از بافت تاریخی مشهد را از بین برده است | سرمایه‌گذاران هم رغبتی به ورود به این حوزه ندارند

  • کد خبر: ۲۰۳۳۷۲
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
غلبه نگاه‌ درآمدی بخش زیادی از بافت تاریخی مشهد را از بین برده است | سرمایه‌گذاران هم رغبتی به ورود به این حوزه ندارند
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: متأسفانه رشد فیزیکی مشهد و از همه مهم‌تر غالب‌شدن نگاه‌های درآمدی و اقتصادی در نوسازی شهر، باعث شد تا بخش زیادی از بافت و بنا‌های واجد ارزش تاریخی مشهد از بین برود.

به گزارش شهرآرانیوز از سال ۱۳۹۶ که سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد کار خود را شروع کرد، احیای بافت تاریخی شهر به عنوان یکی از وظایف این سازمان تعریف شد؛ بافتی که بخش زیادی از آن در طرح‌های توسعه شهر از بین رفته و فقط ۳۳۸هکتار از آن باقی مانده بود.

اعطای مشوق‌های مختلف به مالکان بنا‌های تاریخی برای بازسازی و احیا، جداره‌سازی و احیای نمای کوچه تاریخی آیت‌ا... خامنه‌ای، بازسازی و احیای خانه تاریخی نوریان و چندین بنای تاریخی دیگر، اجرای پروژه‌های مختلف برای حفظ و احیای معابر قدیمی و تاریخی مشهد و... مهم‌ترین گام‌هایی است که سازمان بازآفرینی برای احیای بافت هویتی مشهد تاکنون برداشته است و حالا در تازه‌ترین اقدام با ایده سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد، قرار است تا کارگروه مشترکی میان این سازمان و اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ بافت تاریخی مشهد تشکیل شود.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد در حاشیه جلسه هماهنگی و نشست مشترک با مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان در گفتگو با روزنامه شهرآرا و با بیان اینکه بافت تاریخی مشهد، ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد و تفاوت عمده آن با بافت‌های موجود در کشور، وجود روح معنوی حاکم بر آن به دلیل وجود مضجع نورانی امام رضا (ع) است افزود: بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد طی سده‌های مختلف، ساختار و شالوده اصلی بافت تاریخی مشهد بر محور خدمت به زائران امام مهربانی‌ها استوار بوده و بنا‌های کاربردی گسترده احداث شده در این بافت قدیمی، در طول تاریخ به خوبی این نقش محوری خود را ایفا می‌کردند؛ اما متأسفانه رشد فیزیکی مشهد و از همه مهم‌تر غالب‌شدن نگاه‌های درآمدی و اقتصادی در نوسازی شهر، باعث شد تا بخش زیادی از بافت و بنا‌های واجد ارزش تاریخی مشهد از بین برود. اکنون بسیاری از مالکان این بنا‌ها به دلیل نبود صرفه اقتصادی، تمایلی به حفظ و مرمت این بنا‌ها و خانه‌های ارزشمند ندارند.

نگرانی از نابودی میراث تاریخی شهر

محمود عبدا.. زاده با ابراز نگرانی از نابودی کامل بافت تاریخی مشهد در آینده‌ای نه چندان دور تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت، متأسفانه در آینده‌ای نه چندان دور اثری از تاریخ مشهد باقی نمی‌ماند و این خانه‌ها و بافت‌های ارزشمند و دارای هویت، جای خود را به برج‌ها و ساختمان‌های جدید خواهند داد.

وی تنها راه نجات هویت تاریخی شهر را همکاری و همراهی همه‌جانبه دستگاه‌های متولی دانست و توضیح داد: پس از بررسی‌ها و تبادل‌نظر به این نتیجه رسیدیم تا کارگروه مشترکی میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد برای رسیدگی به مسائل بافت تاریخی و حفظ این هویت ارزشمند تشکیل شود و در تلاش هستیم تا با این اقدام، گامی مؤثر برای حفظ و احیای این بافت برداریم.

عبدا... زاده ادامه داد: علاوه بر این کارگروه مشترک قرار است تا همکاری‌های دوجانبه دیگری در زمینه ایجاد مشوق‌های مؤثر و حمایت از مالکان و آموزش نیرو‌های متخصص در زمینه مرمت بافت‌های تاریخی شکل بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->